Nuorten miesten, pelinkehittäjien ja liikuntatutkijoiden yhteistyönä kehitetyn MOPO-palvelun soveltuvuutta nuorten miesten liikkumiseen ja kuntoon tutkittiin lähes 500 miehen joukossa kuuden kuukauden ajan. Noin puolet miehistä sai käyttöönsä aktiivisuusmittarin ja sähköisen pelinkaltaisen hyvinvointipalvelun, jossa oli toimintoja mm. liikkumiseen, terveyteen, nuorten palveluihin ja sosiaaliseen aktiivisuuteen liittyen. Toisen ryhmän liikkumista mitattiin mittarilla, joka ei näyttänyt käyttäjälleen aktiivisuustietoja. Palvelu sisälsi Clans of Oulu -pelin, jonka oli toteuttanut oululainen Ludocraft Oy.
Palvelun käyttöönsä saaneet miehet lisäsivät kuormittavan liikunnan määräänsä. Palvelulla ei havaittu vaikutusta nuorten kuntoon, mutta esimerkiksi kaikkein liikkumattomimpien nuorten vyötärönympärys pieneni. Liikuntatieto ja -palaute sekä tavoitteiden asettelu oli nuorten mielestä tärkein ja kiinnostavin osuus palvelussa, ja se koettiin myös motivoivaksi. Tutkimuksen aikana palvelun käyttöaste oli suhteellisen matala, mutta sisällöllisen ja teknologisen lisäkehityksen kautta palvelun käytettävyyttä, soveltuvuutta ja yhteensopivuutta muiden nuorten palvelujen kanssa voidaan parantaa.
Julkaisu: Anna-Maiju Leinonen, Riitta Pyky, Riikka Ahola, Maarit Kangas, Pekka Siirtola, Tim Luoto, Heidi Enwald, Tiina M. Ikäheimo, Juha Röning, Sirkka Keinänen-Kiukaanniemi, Matti Mäntysaari, Raija Korpelainen, Timo Jämsä. Feasibility of Gamified Mobile Service Aimed at Physical Activation in Young Men: Population-Based Randomized Controlled Study (MOPO). JMIR Mhealth Uhealth 2017;5(10):e146. https://mhealth.jmir.org/2017/10/e146/